Fenomenul șoferilor care se urcă la volan după ce au consumat alcool continuă să facă ravagii pe șoselele județului Iași. În primele nouă luni ale acestui an, polițiștii au deschis 277 de dosare penale pentru conducere sub influența băuturilor alcoolice, iar alți 263 de șoferi au fost sancționați contravențional, după ce au fost depistați cu alcoolemii de până la 0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat.
Cifrele sunt ușor mai mici față de aceeași perioadă a anului trecut, când s-au înregistrat 320 de dosare penale și 365 de sancțiuni contravenționale, însă autoritățile avertizează că pericolul rămâne major.
„Consumul de alcool scade atenția, reflexele și capacitatea de reacție. De cele mai multe ori, șoferii aflați sub influență comit greșeli grave: depășesc neregulamentar, conduc cu viteză excesivă sau pierd controlul volanului”, au transmis reprezentanții Inspectoratului de Poliție Județean Iași.
Din statistici, direct în tragedii
În spatele cifrelor se ascund destine frânte. Un exemplu recent este accidentul grav din localitatea Erbiceni, unde șapte persoane, dintre care patru copii, au ajuns la spital după ce un tânăr de 25 de ani a pătruns pe contrasens. Testat cu aparatul etilotest, acesta avea 0,86 mg/l alcool pur în aerul expirat.
Impactul a fost devastator, iar martorii spun că șoferul nici măcar nu a apucat să frâneze. Copiii, cu vârste între 3 și 16 ani, au fost transportați de urgență la spital, în stare gravă. „A fost o minune că au scăpat cu viață”, au povestit localnicii.
Avocatul ieșean Cezar Pintilie explică de ce fenomenul rămâne atât de prezent, în ciuda riscurilor și pedepselor.
„Majoritatea celor care își asumă riscul de a conduce sub influența alcoolului o fac fără a conștientiza, în mod real, nici gravitatea faptelor, nici consecințele lor – juridice sau umane. În România persistă o mentalitate potrivit căreia a conduce influența alcoolului e o abatere tolerabilă, aproape scuzabilă. Mulți dintre cei prinși la volan băuți invocă ideea că sunt șoferi buni și că își pot controla reflexele, însă realitatea medicală arată contrariul”, a declarat avocatul Cezar Pintilie.
Potrivit acestuia, falsa încredere în propriile abilități și ignoranța față de riscul real fac ca infracțiunea de conducere sub influența alcoolului să rămână una frecventă, chiar și în rândul șoferilor cu experiență.
Reținut după ce a fost prins băut la volan și fără permis în Erbiceni
Zilele trecute, un tânăr din Totoiești, comuna Erbiceni, a fost reținut pentru 24 de ore după ce a fost depistat conducând sub influența alcoolului și fără a deține permis de conducere. Polițiștii din cadrul Secției nr. 9 Poliție Rurală Hârlău l-au identificat pe tânăr, în vârstă de 26 de ani, pe 26 octombrie, staționând pe carosabil cu autoturismul avariat.
Verificările au arătat că acesta nu deține permis pentru nicio categorie de vehicule. Întrucât emana halenă alcoolică, tânărul a fost testat cu aparatul alcooltest, rezultând o valoare de 1,21 mg/l alcool pur în aerul expirat. Ulterior, a fost condus la o unitate medicală, unde i-au fost prelevate mostre biologice pentru stabilirea alcoolemiei.
Sancțiunile și efectul lor
Sancțiunile actuale — amenzi, suspendarea permisului sau chiar închisoarea, mai au efect de descurajare? Sau e nevoie de o legislație mai dură?
„De multe ori, reacția publică față de hotărârile din astfel de cauze este una de revoltă: pedepsele par prea mici, iar consecințele — insuficiente. Totuși, trebuie înțeles că instanțele aplică pedepsele în limitele prevăzute de lege, acestea fiind stabilite de puterea legislativă, nu de cea judecătorească. De exemplu, pentru conducerea unui vehicul sub influența alcoolului, pedeapsa prevăzută de lege este închisoarea între 1 și 5 ani. Dacă în urma comiterii faptei moare o persoană, iar conducătorul era sub influența alcoolului, limitele cresc la 2–7 ani. Cei care recunosc fapta beneficiază de o reducere cu o treime a limitelor de pedeapsă, accesând procedura simplificată a recunoașterii învinuirii. Astfel, judecătorul care soluționează cauza trebuie să aplice pedeapsa între aceste limite, context în care, personal, cred că este nedreaptă revolta îndreptată împotriva organelor judiciare. Problema nu ține neapărat de severitatea pedepsei, ci de cadrul legal care o definește.”
Deși pedepsele sunt clare, iar cazurile de reținere nu mai sunt o raritate, puțini șoferi par să înțeleagă, cu adevărat, consecințele gestului lor. Pentru unii, totul rămâne o simplă „greșeală de moment”, o neatenție trecătoare, ignorând faptul că o clipă de inconștiență poate distruge vieți.
Am încercat să aflăm cum se schimbă, în realitate, viața unui șofer prins băut la volan și dacă experiența îi determină să devină mai responsabili.
– Din experiența dumneavoastră, cum se schimbă viața unui șofer prins băut la volan? Există o conștientizare reală a gravității faptei sau majoritatea tratează totul ca pe o simplă ‘neatenție’?
„Din păcate, de multe ori, simpla depistare a persoanei aflate la volan sub influența alcoolului nu duce, în mod automat, la conștientizarea gravității faptei comise.Pentru mulți, există o confuzie între contravenție și infracțiune, deși aceste distincții sunt clar stabilite în legislația rutieră, pe care orice conducător auto ar trebui să o cunoască. Faptul că unele persoane sunt depistate de mai multe ori consecutiv sub influența alcoolului arată că procesul de reflecție apare, de regulă, abia în momentul reținerii pentru 24 de ore – acel șoc care îi determină să își reevalueze comportamentul. Pe termen lung însă, cred că schimbarea de mentalitate nu poate veni doar din pedepse. Avem nevoie de educație non-formală, de comunicare reală și eficientă cu publicul-țintă. Adevărata schimbare apare atunci când conștientizarea vine din educație și responsabilitate, nu din frica de sancțiune”, a declarat avocatul Cezar Pintilie.


















































