O nouă directivă europeană aflată în discuție la Bruxelles ar urma să interzică circulația mașinilor care nu sunt echipate cu filtru de particule, măsura aliniindu-se obiectivelor europene de decarbonizare și de tranziție spre o mobilitate sustenabilă.
România se va număra printre cele mai afectate țări din Uniune, deoarece are în parcul auto național 7 milioane de autoturisme mai vechi de 16 ani, 4 milioane dintre acestea fiind fabricate înainte de anul 2005!
Aceasta este și cauza pentru care autoritățile române au anunțat măsuri ferme pentru reducerea poluării din marile orașe, autoturismele poluante urmând a fi interzise treptat din centrele urbane, iar în unele cazuri, complet eliminate din circulație pe termen mediu.
Există chiar un plan propus de Ministerul Mediului și susținut de Ministerul Transporturilor prin care se vor impune interdicții ce vizează în principal autoturismele cu motoare Diesel Euro 3 și Euro 4, mașinile pe benzină cu normă de poluare sub Euro 4, vehiculele înmatriculate înainte de anul 2006.
Începând cu anul 2026, accesul acestor autoturisme în zonele centrale din marile orașe va fi restricționat, iar din 2030, ele ar putea fi complet interzise în toate zonele urbane. „Este un pas necesar. Nu putem vorbi despre un viitor sănătos fără să reducem sursele majore de poluare din orașe. Avem soluții și sprijin pentru toți cei care vor să facă tranziția spre o mobilitate curată”, consideră Mircea Fechet, ministrul Mediului.
Dacă s-ar implementa, astăzi, fie directiva europeană, în scenariul actual, fie planul guvernamental, Iașul, care are un parc auto ce numără aproape 252.751 autoturisme, ar rămâne fără cel puțin 106 mii mașini, acestea având o vechime mai mare de 20 de ani.
Măsurile sunt primite cu opinii împărțite. Unii consideră interdicțiile necesare pentru sănătatea publică, în timp ce alții cer mai mult sprijin financiar pentru a-și putea schimba mașina.
România nu este singura țară care adoptă măsuri drastice împotriva poluării generate de autoturisme. Franța, Germania, Italia și Olanda au introdus deja zone cu emisii reduse, iar din 2035, UE va interzice vânzarea de autoturisme noi cu motoare termice.
Ce este filtrul de particule
Filtrul de particule, cunoscut și sub denumirea de DPF (Diesel Particulate Filter), este un component esențial în sistemul de evacuare al motoarelor diesel moderne, introdus începând cu anul 2005, odată cu norma de poluare Euro 5, gândit pentru a reduce depunerile toxice de PM25 (particule cu dimensiunea mai mică de 2.5 microni), depuneri foarte periculoase pentru oameni, deoarece acestea pot ajunge adânc în căile noastre respiratorii și crea probleme grave de sănătate.
Rolul său principal este acela de a reține și elimina particulele de funingine și alte reziduuri solide rezultate în urma arderii motorinei, contribuind astfel la reducerea emisiilor poluante.
DPF-ul funcționează ca un filtru ceramic poros, plasat în calea gazelor de eșapament. Acesta captează particulele fine, împiedicându-le să ajungă în atmosferă. Pe măsură ce motorul funcționează, filtrul acumulează aceste particule, iar pentru a preveni înfundarea, sistemul declanșează periodic un proces de regenerare – adică arderea funinginii depuse, la temperaturi ridicate, transformând-o în dioxid de carbon și cenușă.