Ministerul Sănătății a publicat primele concluzii ale raportului Corpului de Control de la Spitalul Clinic de Urgenta pentru Copii Sfanta Maria Iasi, descoperirile fiind alarmante și punând în pericol siguranța pacienților.
Raportul arată că șefa secției ATI nu este cadru universitar, iar modul în care a fost numită în această funcție nu este clar. În plus, avizul de funcționare al unității a fost emis ilegal. În secție nu există chiuvete și apă curentă, necesare conform legislației pentru spălarea și dezinfectarea echipamentelor.
Verificările au mai arătat că nu există filtre de protecție pentru pacienți sau aparținători și nici spații corespunzătoare pentru colectarea lenjeriei murdare și a deșeurilor medicale. Materialele sanitare, atât sterile, cât și nesterile, sunt depozitate necorespunzător, iar unele produse sterile sunt expirate.
Secția nu a implementat proceduri pentru igienizarea și decontaminarea periodică a aparatelor de climatizare a aerului, iar protocoalele de dezinfecție nu au fost respectate. Personalul care utilizează biocidele nu este instruit corespunzător, iar spitalul nu a putut prezenta avizele necesare pentru produsele folosite.
Corpul de Control subliniază că, pe întreaga perioadă verificată, conducerea spitalului nu a luat nicio măsură pentru a limita răspândirea infecțiilor în secția ATI, expunând astfel pacienții unui risc major.
Ministerul Sănătății a transmis că raportul complet va fi înaintat Parchetului General pentru continuarea anchetei, iar concluziile preliminare ridică semne serioase de întrebare asupra managementului și condițiilor din unitățile de terapie intensivă din România.
Recomandări menționate în Raportul de control nr. 7794/29.04.2024
1. Revizuirea documentului „Procedura de screening pentru depistarea pacienților colonizați/infectați
la internarea în spital” PL 106 – 66, Ediția 1/Revizia 2 și difuzarea acesteia către medicii șefi de secție, cu
semnătură de luare la cunoștință.
2. Elaborarea/revizuirea procedurii privind trasabilitatea probelor de laborator care să cuprindă măsurile
pentru evitarea/corectarea erorilor posibile.
3. Implicarea Laboratorului de microbiologie în supravegherea stării de igienă din spital prin
efectuarea analizei pe medii de cultură a probelor recoltate de către SPIAAM în vederea
intercomparării cu probele lucrate la DSP Iași. Efectuarea autocontrolului prin teste bacteriologice
bazate pe cultivare, va fi efectuată de către un laborator exterior și de laboratorul DSP Iași, în condițiile în
care laboratorul spitalului refuză să lucreze probele recoltate conform planului de autocontrol întocmit de
SPIAAM.
4. Elaborarea și implementarea unei proceduri de comunicare către medicii șefi de
secție a documentelor oficiale care fac referire la organizarea și funcționarea secțiilor
precum și a neconformităților constatate de către instituțiile de control și măsurile dispuse.
5. Respectarea OMS nr. 476/2017 privind organizarea şi funcţionarea structurilor care acordă
asistenţă medicală şi îngrijirea bolnavilor cu arsuri, de către unitatea sanitară, inclusiv
prevederile art. 1, alin.(1) și art. 4, alin.(2) ale prezentului ordin care stipulează în clar faptul că
„La nivelul unităţii funcţionale pentru arşi se asigură asistenţă medicală de urgenţă calificată şi
asistenţă medicală de specialitate pentru bolnavii cu arsuri de gravitate medie, precum şi pentru
cei proveniţi din compartimentele cu nivel de competenţă bazală, în situaţia în care este
depăşită competenţa unităţii respective sau evoluţia cazului impune acest lucru. La nivelul
acestei entităţi se pot interna şi pacienţii cu alte tipuri de arsuri, după caz.”
6. Respectarea OMS nr. 1419/2017 privind aprobarea modului de administrare, finanţare şi
implementare a acţiunilor prioritare pentru tratamentul pacienţilor cu arsuri.
7. În situația prezentă, în care în OMS nr. 476/2017 nu sunt menționate distinct criteriile de
internare în UFA, dar este stipulat faptul că la nivel UFA „asigurarea asistenţei medicale de
urgenţă calificată şi asistenţă medicală de specialitate pentru bolnavii cu arsuri de gravitate
medie, precum și, pacienți cu alte tipuri de arsuri, după caz”, va fi discutată și elaborată la
nivelul Comitetului director o decizie unanim acceptată la nivelul unității sanitare, care să
respecte criteriile de competență ale UFA din Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii „Sf.
Maria” Iași, fără a limita activitatea UFA la nivelul activității unui Compartiment de arși, având în
vedere dotările, calificarea și experiența personalului medical în domeniu, conform punctului de
vedere formulat de către Comisia de specialitate din cadrul Ministerului Sănătății, respectiv
Comisia de chirurgie plastică, estetică şi microchirurgie reconstructivă, în condițiile în care în
România nu există Centre de Arși pentru copii.
Concluzie: Nu a fost prezentat niciun document din care să rezulte modalitatea de aducere la
îndeplinire a recomandărilor cuprinse în Raportul de control nr. 7794/29.04.2024.
Referitor la asigurarea cu medicamente, materiale sanitare,
dezinfectanți și echipamente de protecție de unică folosință de la nivelul Secției Clinice ATI.
Nu s-au respectat prevederile pct. 7 din Normele privind organizarea și efectuarea
inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii ale
OMFP nr. 2861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea și efectuarea
inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii
De asemenea, s-a mai constatat faptul că la nivelul unității sanitare nu a fost
întocmit un buget de venituri și cheltuieli aferent Secției Clinice ATI, în
conformitate cu prevederile Normelor metodologice pentru elaborarea bugetului
de venituri și cheltuieli al spitalului public, aprobat prin OMS nr. 1043/2010, cu
modificările ulterioare.
Aspecte relevante cu privire la domeniul funcțional RUNOS
Cu privire la numirea doamnei dr. Puiu Oana, medic primar în specialitatea anestezie și
terapie intensivă în fucția de medic șef interimar la Secția Clinică ATI.
Doamna dr. Puiu Oana, medic primar în specialitatea anestezie și terapie intensivă, a
fost numită în funcția de medic șef interimar Secție Clinică ATI Spitalului Clinic de
Urgență pentru Copii „Sf. Maria” Iași, cu nerespectarea prevederilor art. 185, alin.
(71) din Legea nr. 95/2006 privind reforma înn domeniul sănătății, cu modificările și
completările ulterioare.
Cu privire la numirea doamnei medic primar epidemiologșef Carmen Popescu
Nu au fost prezentate documente privind susținerea vreunui examen în baza
căruia doamna dr. Popescu Carmen a fost promovată în funcția de medic
coordonator la Serviciul de Prevenire a Infecțiilor Asociate Asistenței Medicale din
cadrul Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii „Sf. Maria” Iași, în conformitate cu
prevederile OMS nr. 1470/2011 pentru aprobarea criteriilor privind angajarea şi
promovarea în funcţii, grade şi trepte profesionale a personalului contractual din
unităţile sanitare publice din sectorul sanitar.
Constatări ale Inspecției Sanitare de Stat
Unitatea sanitară a primit aviz pe noua structura de funcționare de la Ministerul Sănătății, AR
474/21.04.2025. Are Autorizație Sanitară de Funcționare nr. AA 149/A2EPI27/31.01.2025 emisă de
către DSP Iasi.
A fost prezentată adresa DSP Iași nr. 19526/27.07.2021, din care rezultă categoria de clasificare și
anume: Categoria I: nivel de competență extinsă pentru Secția clinică ATI și Compartimentul TI .
Din verificările efectuate pe secția de ATI, etaj 3, tronsonul 1, corpul A, cu nr. de 22 de paturi,
organizat după cum urmează: compartiment TI – 17 paturi dispuse în 3 rezerve cu 2 paturi, 5 rezerve
cu 1 pat, 2 saloane cu 3 paturi.
• Compartiment neonatologie – 1 rezerva cu 2 paturi (incubatoare)
• Compartiment Terapie intermediara – 1 salon cu 3 paturi .
Neconformități:
1. Nu se respectă normele de amplasare a paturilor în saloane, distanța dintre
paturi de cel puțin 2,5 m și distanța de 3-3,5 metri de la perete.
2. Sala montare CVC nu dispune de apă filtrată. Chiuveta existentă care asigură
apă curentă rece și caldă nu permite acţionarea cu cotul sau cu piciorul de către
personalul medical. (nerespecându-se prevederile Ordinului Nr. 1.500/2009,
Anexa 9, Art. 3, Lit. D, alin. B și prevederile Ordinului 1761/2021, Anexa 3, Art. 5)
3. Aparatura și echipamentele medicale sunt depozitate pe holurile de acces
de la nivelul secției ATI cât și în camerele de gardă medici.
4. Materialele sanitare de unică folosință, materiale sanitare sterile de unică folosință,
materiale sanitare supuse sterilizării sunt depozitate necorenspunzător.
5. La data și ora controlului, 29.09.2025, ora 15.00, în dulapul de depozitare mai sus
menționat au fost identificate materiale sanitare sterile de unică folosință cu termen
de valabilitate depășit, după cum urmează: balon resuscitare – 1 buc (termen de
expirare 28.07.2025); sonde Nelaton – 55 buc (50 buc termen 10.04.2025, 4 buc termen
03.2025 și 1 buc termen 02.2024). De asemenea, în salonul 325, a fost identificată o
sondă Nelaton cu termen de expirare 03.2025.
6. Un perete neigienizat cu zone deteriorate la nivelul salonului 322.
7. La data controlului, la nivelul saloanelor, materialele sanitare de unică folosință,
materialele sanitare sterile de unică folosință și materialele sanitare supuse sterilizării
erau depozitate pe pervazul ferestrelor.
8. Din verificările efectuate pe secția de ATI, etaj 3, tronsonul 1, corpul A, nu exista circuite
functionale iar saloanele/rezervele pacientilor nu sunt dotate cu lavoare cu apă
curentă pentru a se efectua procedura de curătare si dezinfectie a mâinilor.
• În planul cadru de conformare anexa la Autorizatia Sanitara de Functionare nu este
prevăzut niciun obiectiv de remediere a deficienței privind lipsa lavoarelor
racordate la apă curentă din saloanele și rezervele din secția ATI, corpul A.
• Deși în ”Procedura de igienă a mâinilor PO 106-03/30.05.202”, la punctul 7 ”Descrierea
procedurii de lucru” Cap. II DEZINFECȚIA MÂINILOR DE NIVEL INTERMEDIAR, sunt
menționte indicații referitoare la spălarea mâinilor după contactul cu pacientul
infectat/pacient septic izolat, personalul secției ATI care oferă asistență medical în cadrul
secției ATI, din corpul A, nu respectă aceste indicații deoarece la nivelul saloanelor
nu se asigură lavoar racordat la apă curentă.
• SPĂLAREA CU APĂ ȘI SĂPUN LICHID, URMATĂ DE DEZINFECȚIA IGIENICĂ A
MÂINILOR PRIN FRECARE CU UN ANTISEPTIC, DE REGULĂ PE BAZĂ DE
ALCOOLI
• Procedura de igienă a mâinilor PO 106-03/30.05.202”, la punctul 7
”Descrierea procedurii de lucru” Cap. II DEZINFECȚIA MÂINILOR DE NIVEL
INTERMEDIAR, asa cum este redactata si transmisa personalului în sectia
ATI corp A nu poate fi aplicata ca masura de prevenire a infectiilor asociate
asistentei medicale.
• Neconformități:
Nu există organizate și dotate următoarele spații:
– cabinet pentru consult preanestezic și terapia durerii.
– post de supraveghere (1500/2009, anexa 9)
– un sistem de acces controlat în secția ATI,
– vestiar-filtru pentru personal, prevăzut cu grup sanitar și duș. (art. 64, lit. i din
914)
– filtru de acces pentru pacienți și vizitatori (art. 64, lit. j din 914)
– Boxă pentru colectarea lenjeriei murdare
– Boxă pentru colectarea deșeurilor rezultate din activitatea medical.
Verificarea normelor de supraveghere, prevenire şi limitare a
infecţiilor asociate asistenţei medicale în unităţile sanitare.
Organizare Serviciu SPIAAM
1. Planul de supraveghere și limitare a infecțiilor asociate asistenței medicale nu conține
nici o referință la rata de incidență a infecțiilor asociate asistenței medicale pe tipuri de
infecții
a) Nu conține obiective specifice de creștere a capacității de diagnostic și supraveghere a
infecțiilor asociate asistenței medicale.
b) Nu conține o creștere a ratei de depistare a infecțiilor asociate asistenței medicale.
c) Planul anual privind controlul bacteriologic este irelevant – nu există o identificare/planificare
pe secții/luni/număr de probe și tip de probe care trebuie efectuate.
d) Harta zonelor de risc are prevăzută secția ATI ca nivel maxim de risc, dar nu reiese din
documente câte probe se efectuează/de unde/și frecvența lor.
În planul de prevenire și combatere a infecţiilor asociate îngrijirilor medicale din
unitatea sanitară, nr. 4155/06.02.2025, nu există mențiuni referitoarele la metode
de igienizare şi decontaminare periodică a aparatelor de climatizare a aerului,
nerespecându-se prevederile Art. 8, alin. 4, din Anexa Nr. 4, Norme privind asigurarea
condiţiilor generale de igienă, din ORDIN MSP Nr. 914/2006 pentru aprobarea
normelor privind condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească un spital în
vederea obţinerii autorizaţiei sanitare de funcţionare.
2. În Ghidul de izolare al unității sanitare nr. 3507/02.02.2023 – Măsuri
epidemiologice pentru izolarea și protecția pacientului, în tabelul cu tipuri de precauțiuni
recomandate în funcție de agentul patogen, Serratia marcescens nu este inclusă în
lista agenților patogeni.
Neconformitatea de la punctul 1. este responsabilitatea Medicului Șef SPIAAM,
din cadrul Spitalului Clinic de Urgență pentru copii “Sf. Maria”.
Context epidemiologic
• Primul caz de Serratia marcescens a fost declarat în Fișa de declarare a IAAM
în data de 08.08.2025
Următoarele cazuri declarate în:
• 13.09.2025;
• 17.09.2025;
• 19.09.2025;
• 22.09.2025 (2 cazuri);
• 24.09.2025 (2 cazuri).
Nu au fost dispuse măsuri de către conducerea SPIAAM către medicul șef ATI pentru
limitarea difuzării infecției prin desemnarea de personal dedicat pentru fiecare dintre
pacienții din focar, nerespectându-se astfel, cap. II, pct. 8,
”Atribuţiile
serviciului/compartimentului pentru supravegherea, prevenirea şi limitarea infecţiilor
asociate asistenţei medicale”
, lit. h, ”propune şi iniţiază activităţi complementare de
prevenţie sau de limitare cu caracter de urgenţă, în cazul unor situaţii de risc sau al unui
focar de infecţie asociată asistenţei medicale” din Ordinul ministrului sănătății Nr.
1.101/2016.
Neconformitate:
• Se constată faptul că Medicul Șef interimar SPIAAM, nu respectă prevederile anexei
nr 2 la Ordinul 1.101/2016 privind aprobarea Normelor de supraveghere, prevenire
şi limitare a infecţiilor asociate asistenţei medicale în unităţile sanitare Punctul B
secțiunea I punctul 2.” Registrul cuprinde toate cazurile de suspiciune de infecţie asociată
asistenţei medicale depistate prin oricare dintre metodele de supraveghere descrise,
precum şi prin activitatea de screening al pacienţilor implementată, după caz.” Coroborat
cu punctul „6. Registrul electronic unic al unităţii sanitare va fi transmis electronic
serviciului/compartimentului de supraveghere a bolilor transmisibile din cadrul direcţiei de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti săptămânal, în fiecare zi de marţi
pentru săptămâna anterioară.”
• Documentele puse la dispoziție privind circulația pacienților pe secțiile ATI de către
Medic Șef SPIAAM Dr. CP, nu corespund cu Foaia de Observație și cu rezultatele
buletinelor de analiză. Practic, Medicul Șef SPIAAM nu cunoaște trasabilitatea
pacienților colonizați/infectați, astfel că se demonstrează că nici măsurile de
limitare a infecțiilor nu au fost dispuse corespunzător (adresa Medic Șef SPIAAM
33609/01.10.2025).
Neconformitate:
• Unitatea sanitară nu deține avizele/autorizațiile actualizate pentru toate
produsele biocide, astfel încât apar diferențe între documentele întocmite de
SPIIAM și informațiile din aceste acte administrative de plasare pe piață din
punct de vedere al metodei de aplicare, concentrația de lucru, timpul de
acțiune al produsului biocid etc.
• Tabelul cu dezinfectanți utilizați în ATI nu cuprinde toate produsele biocide
(dezinfectanți de mâini – TP1, dezinfectanți de suprafețe – TP2,
dezinfectanți zona alimentară – TP4), prin urmare, protocoalele de lucru nu
sunt întocmite corespunzător, personalul care le utilizează nu este instruit
adecvat și eficacitatea produselor biocide nu poate atinge nivelul așteptat.