Anul trecut, subvenția publică pentru partide a depășit 77 de milioane de euro, însă formațiunile politice au preferat să nu folosească acești bani direct în campanie, ci să apeleze la donații și împrumuturi. Cheltuielile sunt însă decontate ulterior de la bugetul de stat, prin rambursări oferite de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP).
PSD și PNL, în fruntea listei la încasări
PSD a beneficiat anul trecut de aproximativ 60 de milioane de euro din bani publici, din care 30 de milioane au venit din subvenția de la buget, iar restul din rambursări pentru campaniile electorale. PNL nu s-a lăsat mai prejos, încasând peste 42 de milioane de euro, dintre care 25 de milioane din subvenții și 18 milioane din rambursări.
Opoziția a primit și ea sume considerabile: USR a încasat 19 milioane de euro, iar AUR 15 milioane de euro. În primele trei luni ale acestui an, doar PSD și PNL au primit împreună aproape 8,5 milioane de euro din subvențiile de stat.
Campanii scumpe, candidați independenți în dezavantaj
Experții atrag atenția că acest sistem de finanțare pune mari probleme candidaților independenți, care nu au în spate structuri politice capabile să atragă donații și să beneficieze de rambursările AEP.
CITESTE SI: Ce indemnizație socială primesc soţii casnici care şi-au îngrijit familiile toată viaţa
“Dacă nu ai un partid care să te susțină, este foarte dificil să strângi bani. Practic, partidele mari au ajuns să funcționeze ca instituții publice, pentru că sunt finanțate aproape exclusiv din bani de la stat”, explică Septimius Pârvu, coordonator Expert Forum.
Sondaj-surpriză: George Simion conduce în intențiile de vot
Pe fondul cheltuielilor uriașe pentru campanie, un sondaj Avangarde indică faptul că George Simion ar obține 30% din voturi în primul tur al alegerilor prezidențiale. Crin Antonescu este cotat cu 23%, iar Nicușor Dan cu 21%. Victor Ponta ar obține 14%, iar Elena Lasconi 8%.
Într-un an electoral cu miză uriașă, partidele își pregătesc strategiile de campanie, iar românii se pregătesc pentru o luptă acerbă, atât în sondaje, cât și în cheltuielile de promovare.