* criză pe șantierele din Iași: programul „Anghel Saligny” rămâne fără bani * notificare-surpriză de la Ministerul Dezvoltării: „Bugetul este epuizat, nu mai trimiteți cereri de plată” * potrivit noilor reguli, contractele de finanțare vor putea fi semnate numai în intervalul 1 ianuarie – 31 decembrie 2026, iar plățile aferente acestor contracte se vor face abia începând din 2027 * orice proiect nou de stadion va fi înghețat până în 2027. Stadioanele, doar cu cofinanțare de 25%
Zeci de șantiere deschise în județul Iași sunt amenințate cu blocajul, după ce Ministerul Dezvoltării a transmis, săptămâna trecută, o notificare oficială prin care anunță epuizarea fondurilor pentru programul „Anghel Saligny”. Măsura, justificată prin constrângeri bugetare, ar putea afecta direct mii de locuri de muncă și proiecte vitale pentru comunitățile locale.
Constructorii și autoritățile locale care derulează lucrări finanțate prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny” au primit, pe 2 octombrie, o notificare neașteptată din partea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA).
Mesajul transmis este unul cât se poate de clar: „Bugetul pentru acest an este epuizat. Nu mai depuneți solicitări de plată”.
Decizia a căzut ca un trăsnet peste firmele implicate în lucrări de infrastructură locală – de la modernizări de drumuri și rețele de apă, până la poduri sau extinderi de canalizare. „E o lovitură grea. Avem lucrări executate și facturi în așteptare. Să ni se spună acum că nu mai sunt bani este, practic, o blocare totală a activității”, afirmă administratorul unei firme de construcții din Iași.
Paradoxal, notificarea ministerului a venit la doar o zi după ce Guvernul a anunțat, în ședința din 1 octombrie, o rectificare bugetară pozitivă, care adăuga un miliard de lei la bugetul programului „Anghel Saligny”.
Totuși, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Ioana Dogioiu, a precizat în aceeași zi că fondurile suplimentare vor fi direcționate prioritar către proiecte considerate „esențiale” sau lucrări aflate „într-o fază critică de execuție”. În restul cazurilor, plățile se suspendă până la o nouă alocare bugetară.
Contracte doar în 2026, bani abia din 2027
Potrivit noilor reguli, contractele de finanțare prin programele derulate de Ministerul Dezvoltării vor putea fi semnate numai în intervalul 1 ianuarie – 31 decembrie 2026, iar plățile aferente acestor contracte se vor face abia începând cu 1 ianuarie 2027. „31 decembrie 2026 va fi termenul limită pentru încheierea contractelor de finanțare. Atenție, creditele bugetare aferente contractelor de finanțare încheiate în 2026 vor fi achitate începând cu 2027”, a explicat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Ioana Dogioiu.
Cu alte cuvinte, anul 2026 va deveni un an de blocaj investițional, în care administrațiile locale pot doar semna proiecte, dar nu vor primi bani pentru lucrări până în 2027. Practic, este o amânare bugetară mascată, menită să reducă presiunea asupra finanțelor publice în contextul creșterii deficitului bugetar.
Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a explicat că „multe proiecte finanțate prin CNI și Anghel Saligny urmăresc aceleași obiective, în special accesul populației la apă și canalizare. Vom comasa aceste programe într-unul singur pentru a evita risipa și suprapunerile”.
Concret, subprograme considerate redundante vor fi oprite sau comasate: construcția de săli de sport, așezăminte culturale și săli de cinema, drumuri locale și județene, sisteme de canalizare și fose septice, imobile cu risc seismic.
Unele dintre aceste domenii vor rămâne active doar prin programele principale ale Ministerului Dezvoltării, acolo unde există deja scheme similare de finanțare.
Orice proiect nou de stadion va fi înghețat până în 2027. Stadioanele, doar cu cofinanțare de 25%
Un alt punct sensibil privește investițiile în infrastructura sportivă, domeniu în care CNI a derulat, în ultimii ani, proiecte de sute de milioane de euro. Guvernul schimbă radical regula: stadioanele vor putea fi construite doar dacă beneficiarii (autorități locale sau federații sportive) contribuie cu minimum 25% din valoarea totală.
Dacă lucrările nu au început, ele se vor putea demara abia după 1 ianuarie 2027. Practic, orice proiect nou de stadion va fi înghețat până atunci. „De la 1 ianuarie 2027 vor putea fi finanțate din nou stadioane din bugetul public, dar numai cu cofinanțare de 25% din partea beneficiarilor”, a precizat Ioana Dogioiu.
Această regulă afectează direct planurile mai multor administrații locale — inclusiv în Iași, Bacău sau Constanța — care aveau în pregătire proiecte de stadioane finanțate integral de la bugetul central.
Prin această reorganizare, Executivul vizează o concentrare a resurselor bugetare către proiecte majore, cu grad ridicat de execuție și impact vizibil. „Resursele financiare se vor concentra către proiecte prioritare, fără a compromite obiectivele majore de dezvoltare națională”, a explicat Dogioiu.
Cseke Attila a completat: „Aceste măsuri au ca obiectiv menținerea echilibrului bugetar și asigurarea sustenabilității finanțelor publice, prin reevaluarea priorităților investiționale la nivel central și local.”
Constructorii avertizează: „Urmează un val de insolvențe”
Reacțiile din piață nu au întârziat. Mai mulți antreprenori vorbesc despre o „criză în lanț”, care ar putea atinge întreg sectorul construcțiilor publice. „Zeci de mii de oameni riscă să rămână fără loc de muncă. Noi avem subcontractori, transportatori, furnizori de materiale, iar toți depind de fluxul de plăți. Când statul oprește robinetul, efectul se propagă în toată economia”, avertizează un constructor din București care lucrează la un proiect de infrastructură rutieră în zona Pașcani.
În plus, lipsa unui mecanism de compensare între sumele datorate statului și cele neîncasate din lucrări pune companiile într-o situație imposibilă.
În județul Iași, efectele sunt deja vizibile. Potrivit datelor centralizate de Guvern în aprilie, 130 de proiecte din județ sunt finanțate prin „Anghel Saligny”. Valoarea totală a contractelor semnate în Iași se ridică la aproximativ 1,5 miliarde de lei, iar mai mult de jumătate dintre acestea sunt în prezent fără finanțare disponibilă.
Programul „Anghel Saligny” – un colos financiar în impas
Lansat în 2021 și programat să se deruleze până în 2027, Programul Național de Investiții „Anghel Saligny” – cunoscut și ca PNDL 3 – este unul dintre cele mai mari instrumente de finanțare a infrastructurii locale din ultimul deceniu.
Cu un buget total estimat între 50 și 65 de miliarde de lei, programul a fost gândit pentru a finanța lucrări de bază în comunitățile locale: drumuri, rețele de apă și canalizare, stații de epurare, poduri, rețele de gaze naturale.
În lipsa acestor fonduri, comunele mici rămân fără alternative. Fondurile europene impun condiții stricte și termene scurte, iar bugetele locale nu pot susține lucrări de anvergură.