Proiectul Autostrăzii Unirii A8 prinde contur, dar rămâne afectat de blocaje birocratice și dispute juridice. Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a anunțat că a acționat în instanță firma Kido, după ce aceasta a depus două contestații consecutive la licitația pentru lotul Moțca – Târgu Frumos și le-a pierdut pe ambele. Compania acuză Kido de încercări deliberate de întârziere a procedurilor și solicită despăgubiri în valoare de 220.000 de lei.
Compania Kido Consult a fost înființată în anul 2021 și are afaceri de 1,4 milioane de lei, profit de 638.279 lei, cu un singur angajat. Compania este deținută 100% de Marius-Sandu Potra.
Contractul pentru tronsonul Târgu Neamț (Moțca) – Târgu Frumos (27 km) are o valoare estimată de peste 6 miliarde lei (1,2 miliarde de euro), finanțarea este asigurată din fonduri europene Programul Transport 2021-2027, iar durata de realizare este de 46 de luni, din care 10 luni pentru etapa de proiectare și 36 pentru execuție lucrări.
Compania Națională de Investiții Rutiere a anunțat că au fost depuse șase oferte pentru construcția tronsonului 1 Târgu Neamț (Moțca) – Târgu Frumos al Autostrăzii Unirii A8, însă Kido Consult nu se găsește printre ofertanții la licitație.
Ofertele au fost depuse de Asocierea DANLIN XXL (Lider)-Groma Hold Ltd-Intertranscom Impex-Evropeiski Patishta, Asocierea ITINERA SPA (Lider)-Saipem Spa-ICM Spa, Asocierea BISKON Yapi Anonim Sirketi (Lider)-Straco Holding-Ilgaz Construction, Asocierea KALYON Insaat Sanay Ticaret Anonim Sireketi (Lider) -Ozkar Insaat Sanay Ve Ticaret Anonim Sirketi, Asociere SA&PE Construct SRL (Lider) -Tehnostrade- Spedition UMB- Euro-Asfalt, Asociere ICTAS Insaat Sany ve Ticaret (Lider)- Rotary Construcții Mentenanță.
Licitația pentru acest tronson a fost reluată după ce Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a respins, la începutul lunii mai, contestația depusă de compania Kido Consult Proiect Construct, în care compania cerea prelungirea termenului pentru depunerea ofertelor. CNSC a decis să respingă contestația ca urmare a neîndeplinirii cerințelor legale privind soluționarea contestațiilor (nedepunerea cauțiunii).
UMB revine la sentimente mai bune și continuă ofensiva pe lotul montan Ditrău–Grințieș
În paralel, firma UMB din România a depus recent garanția de bună execuție pentru lotul Ditrău – Grințieș, lung de 38 km, din sectorul montan al Autostrăzii A8. Valoarea contractului este de 6,14 miliarde de lei. Inițial, pe 30 mai, UMB a solicitat rezilierea contractului, invocând necesitatea unei reduceri a valorii garanției, dar Ministerul Transporturilor a respins cererea ca fiind nelegală. La doar trei zile după răspunsul oficial, compania românească a revenit și a depus întreaga garanție, ceea ce permite emiterea ordinului de începere a lucrărilor.
Tronsonul Ditrău – Grințieș este unul dintre cele mai dificile, cu aproximativ 57% din lungime reprezentată de tuneluri care vor străbate Munții Giurgeului și Hășmașului. În imediata vecinătate, lotul Grințieș – Pipirig, de 31,5 km, va include trei benzi pe sens, fiind considerat cel mai complex sector de ieșire din zona montană.
Pentru lotul Pipirig – Vânători (19 km), s-au înregistrat două oferte, din partea UMB și MAPA (Turcia), în timp ce pentru tronsonul Târgu Frumos – Lețcani au fost deja depuse șase oferte.
Autostrada A8 este un proiect strategic național, cu o lungime totală de peste 300 km, menită să conecteze Moldova de Transilvania și să reducă decalajele istorice de infrastructură din Estul țării. Rămâne de văzut dacă ritmul actual al implementării va fi menținut, în contextul complexității lucrărilor și al contestărilor repetate care pot întârzia semnificativ demararea construcției.